Bibliografia

🇬🇧  (this page has not yet been translated)

Biuletyn Polskiej Grupy Użytkowników Systemu TeX

6 grudnia 1995 r.
TeXnologia a typografia
  (pdf)
Streszczenie:  Artykuł zawiera wybór z polskich zasad i norm dotyczących składu i łamania.  Przedstawiono także podstawową terminologię stosowaną w drukarstwie.

8 lutego 1997 r.
poligraf.tex czyli „Między TeX-em a drukarnią”
  (pdf)
Streszczenie:  Zestaw makr poligraf.tex służy do obudowania dokumentu elementami takimi jak: linie obcięcia, pasery, paski kontrolne kolorów i szarości itp.  Pakiet umożliwia także dokonywanie separacji barwnych oraz montaż stron publikacji w arkusze drukarskie.

8 lutego 1997 r.
Przepis na wygodne używanie komendy \parshape
  (pdf)
Streszczenie:  Prezentowany zestaw skryptów AWK-owych oraz makrodefinicji TeX-owych umożliwia oblewanie tekstem ilustracji o dowolnych kształtach.

9 grudnia 1997 r.
Fonty PL w nowej postscriptowej postaci
  (pdf)
Streszczenie:  Opis projektu przygotowania elektronicznych wersji fontów PL.

9 grudnia 1997 r.
Antykwa Toruńska – od początku do końca polska czcionka
  (pdf)
Streszczenie:  Opis projeku przygotowania elektronicznej wersji kroju Antykwa Toruńska.

12 maja 1999 r.
Piórkiem i MetaPost-em czyli Antykwa Półtawskiego
  (pdf)
Streszczenie:  Wieloletnie próby opracowania polskiej czcionki ukoronował w latach 1923-1928 grafik i typograf Adam Półtawski.  W artykule omówiono problemy związane z opracowaniem elektronicznej wersji tego kroju pisma.

13 listopada 1999 r.
Bogusław Jackowski, Janusz M. Nowacki, Piotr Strzelczyk:  Antykwa Półtawskiego: a parameterized outline font  (pdf)  🇬🇧

13 listopada 1999 r.
Antykwa Toruńska – wersja 2.0
  (pdf)
Streszczenie:  W artykule opisano rozszerzoną wersję fontów Antykwy Toruńskiej.

13 listopada 1999 r.
Bogusław Jackowski, Janusz M. Nowacki:  Latin Modern fonts: how less means more (Mniej czyli więcej, czyli co w LM-ach piszczy)  (pdf)
Streszczenie:  Rzecz będzie o najświeższej wersji rodziny fontów Latin Modern. Aktualnie w skład rodziny wchodzi 57 fontów zawierajacych średnio ok. 665 znaków, głównie diakrytyków.  Nowością jest udostępnienie źródeł.  Fonty LM zostały przygotowane za pomocą pakietu MetaType1, bazujacym na systemie MetaPost. Dlaczego mniej to więcej postaramy się wyjaśnić w trakcie referatu.

… 2003 r.
Bogusław Jackowski, Janusz M. Nowacki:  Accents, accents, accents… – enhancing CM fonts with “funny” characters  (pdf)  🇬🇧
Abstract:  Accented characters play the role of enfants terribles in the world of computers. Anybody who has to communicate with another computer system in a language other than English knows that using so called “funny characters” is not fun at all.

23 maja 2006 r.
Bogusław Jackowski, Janusz M. Nowacki:  Rodzina fontów Latin Modern
Streszczenie:  Rodzina fontów Latin Modern to rozszerzenie rodziny Computer Modern autorstwa Donalda E. Knutha.  Fonty LM są rozpowszechniane w formatach Type 1 (PostScript) i OpenType wraz ze źródłami MetaPost-owymi (przeznaczonymi do przetwarzania za pomocą pakietu MetaType1); fonty udostępniane są na licencji opartej o LPPL — por. artykuł Jerzego Ludwichowskiego pt. „Licencje fontowe GUST-u” w niniejszym biuletynie.  Podstawową cechą fontów LM jest bogaty zestaw znaków diakrytycznych, obejmujący zarówno europejskie alfabety łacińskie, jak i niektóre pozaeuropejskie (np. wietnamski).  Celem przedsięwzięcia było przygotowanie rodziny fontów, która mogłaby być użyta jako rodzina domyślna w pakietach TeX-owych zamiast fontów CM, PL, VN, CS itp.  Mamy nadzieję przekonać polskich użytkowników TeX-a, że taka zamiana, przynajmniej w odniesieniu do rodzimych pakietów TeX-owych ma sens.